At kunne modtage, forholde sig til og handle hensigtsmæssigt på individuelle- og kollektive beskeder.
Tiltag fra voksne
- At vi iværksætter voksenstyret individuelle- og gruppeøvelser.
- At vi giver børnene mulighed for at tænke over hvordan aktiviteten skal forløbe og efterfølgende evaluere den i fællesskab.
- At vi informerer via piktogrammer.
- At vi under et given forhold sikrer den bedst mulige ramme for, at børnene kan modtage ny læring.
Tegn fra børn
- At børnene udviser opmærksomhed, koncentration og refleksion i deres handlinger.
- At børnene lytter, genfortæller og stiller spørgsmål.
At stimulere børnene i den nærmeste udviklingszone.
Tiltag fra voksne
- At lave voksenstyrede aktiviteter, der afdækker børnenes kognitive færdigheder, så vi kan stimulere børnene i deres nærmeste udviklingszone.
- At vi inddrager børnene i ‘hele arbejdsprocesser’.
- At vi opmuntrer børnene til at udfordre deres grænser.
Tegn fra børn
- At børnene viser nysgerrighed til at udfordre egne grænser.
- At børnene udvikler strategier, tænker sig om og reflekterer over egne handlinger.
- At børnene aflæser andres grænser og selv siger til og fra.